Sähkösäätöinen työpöytä voi olla virheostos?

Korkeussäädettävä työpöytä voi olla virheostos?

Tällä hetkellä vallitsee oikein myötäisen, positiiviset tuulet työergonomiassa. Istumisen sijasta suositellaan työskentelyä seisten. Istumisen haittoja on viime aikoina tutkittu paljon ja ompa niitä jopa verrattu tupakoinnin haittoihin. Minä suosittelen myös seisomista!

Onko sinulle tai työkaverillesi ehkä hankittu säädettävä työpiste, mutta sitä ei tule käytettyä. Tai ehkä olet työnantajana miettimässä, että onko se kannattava investointi. Investointi kyllä kannattaa kunhan kyseiseen asiaan perehdytetään työntekijät kunnolla. Tämä pöydän käyttämättömyys voi johtua monesta tekijästä ja niiden yhteisvaikutuksesta, joka tekee seisoma-asennosta tukalan tuntuista.

Sähkösäätöinen pöytä on loistava hankinta edistämään hyvinvointia työssä, kunhan sitä vain käyttää oikein. Sähkösäätöisen pöydän ympärille on mahdollista hankkia erilaisia, työergonomiaa tukevia apuvälineitä.

Kaikki kuitenkin lähtee lihasten hyvinvoinnista, joten tärkeintä onkin pitää pienet, mutta sitäkin tärkeämmät tukilihakset, selkärangan ympärillä vahvoina. Tämä auttaa hyvän, ryhdikkään asennon säilyttämisen. Ryhdikäs asento kuormittaa vartaloa tasaisesti eikä lihaksisto, välilevyt, nivelet ym. pääse ylikuormittumaan. On olemassa erilaisia, loistavia aktivaattoreita seisomatyöhön. Nämä erilaiset aktiivisuutta ylläpitävät tuotteet, tekevät koko ajan pientä liikettä aktivoiden juuri näitä tukilihaksia. Tämä ei tietenkään poista, oman aktiivisuuden merkitystä.

Säädettävän työpöydän hyviä puolia on myös se, että siinä voi käyttää myös erilaisia korkeussäädettäviä satulatuoleja. Nämä tuovat omalta osaltaan mukavaa vaihtelua työasentoon päivän aikana.

Seisoessa on myös hyvä pitää paino molempien jalkaterien päällä. Esimerkiksi lonkkalepo (paino toisen jalan päällä) on hyvin tyypillinen seisoma-asento, se kuitenkin kuormittaa vartaloa ja helposti kipeyttää lihaksia. Lonkkalepo on usein tapa, johon olemme tottuneet, usein myös tämä asento johtuu heikosta lihasvoimasta.

Tietokoneen näyttö on usein liian alhaalla työskennellessä läppärin kanssa. Tämä johtaa helposti siihen, että pää työntyy eteen päin ja katse menee liian alas. Pää painaa aikuisella n. 4,5-5 kg. Pään siirtyessä pois ns. keskilinjasta aiheuttaa kaularangan ja rintarangan välilevyille voimakasta kuormitusta. Tämä saattaa aiheuttaa puolestaan niska-hartialihasten kiputiloja.

Oikein käytettynä sähkösäätöinen pöytä on siis loistava hankinta, hyvinvoinnin ylläpitäjä.

Viisi vinkkiä, mihin on hyvä kiinnittää huomioita seisoen töitä tehdessä

  1. Kiinnitä huomiota seisoma-asentoosi
  2. Millaisilla kengillä seisot
  3. Lepäävätkö kätesi ja hartiasi rentoina
  4. Millaisella alustalla seisot
  5. Näytön korkeus riittävän ylös

 

Ryhdikkäin ajatuksin

Jenni Ahopelto, ErgonoVita Oy

Työfysioterapeutti / Yrittäjä