Paranna Untasi – Huomioi oikeanlainen nukkumisergonomia

Laadukas uni vaikuttaa ihmisen hyvinvointiin ja terveyteen kokonaisvaltaisesti. Hyvin nukutun yön jälkeen jaksamme pirteämmin ottaa vastaan päivän haasteet ja nauttia pienistäkin arjen iloista. Unen vaikutuksesta on tehty lukuisia tutkimuksia, joiden mukaan laadukkaalla ja säännöllisellä unella on suora yhteys ihmisen hyvinvointiin. Viimeaikaisten tutkimusten mukaan huonolla unella on selkeä yhteys sydän- ja verisuonisairauksiin sekä ihmisten elimistöä sääteleviin hormonitoimintoihin.

Unta tutkitaan paljon ja tiedetään, että unen eri vaiheilla on omat tehtävänsä. Yöunen vaiheet ovat valveillaolo, torke, kevytuni, syväuni ja REM -uni. Jokaista univaihetta tarvitaan, jotta elimistö palautuu päivän rasituksesta mahdollisimman hyvin. Tutkimukset ovat osoittaneet, että REM -uni vaikuttaa mm. oppimisprosessiin ja muistiin. Syvällä unella on puolestaan positiivinen vaikutus seuraavan päivän vireystilaan. Säännöllisellä elämänrytmillä pystymme vaikuttamaan positiivisesti unen rakenteeseen.  Terveellisellä ravinnolla ja liikunnalla on myös suuri merkitys unen eri vaiheiden toteutumiseen.

Elimistön palautumisen kannalta tarvittava unen määrä on hyvin yksilöllistä. Suositellaan, että ihminen nukkuu keskimäärin noin 7,5 h vuorokaudessa. Tämä edellyttää, että uneen käytetty aika on laadukasta. Kun aamulla herätessä olosi on virkeä ja levännyt, tiedät että unesi on ollut oikeanlaista.  Oikeanlainen, elimistöä palauttava uni pitää sisällään kaikkia edellä mainittuja unen vaiheita

Nukkumisergonomiaa

Kipeytyykö niskasi yönaikana? Heräätkö aamulla selkä kipeänä? Löytyykö kaapista pino erilaisia tyynyjä? Tämä kaikki voi johtua vääränlaisesta nukkumisergonomiasta. Suositeltavat nukkumisasennot hyvän ergonomia kannalta ovat selkä- ja kylkiasento, joissa elimistö palautuu parhaiten.

Virheelliset ja kuormittavat asennot unen aikana saattavat olla jopa kroonisten selkä ja niskakipujen aiheuttajia. Pienillä jutuilla saadaan unenlaatua paremmaksi ja hyvällä motivoivalla ohjauksella ihmistä ymmärtämään hänelle tärkeän univaiheen, syvän unen merkitystä. Monet asiat vaikuttavat uneen ja siihen kuinka nukutaan.  Haluan ihmiset pois ajatusmallista, että ”sehän riittää kun minä vain nukun ja tyydytään vallitsevaan ehkä hyvinkin väsyneeseen olotilaan kun kuvitellaan, että se on aivan normaalia”. Aivan turhaan yöaikana pelataan neljän ja viiden tyynyn kanssa, jos yksikin tyyny ja asennon korjaus saa ihmeitä aikaiseksi ja unen laatua paremmaksi. Syvän unen määrän pienikin lisääminen yöaikaan vaikuttaa jaksamiseen suunnattomasti. Unen merkitys tiedetään nykyään tarkkaan ja koko ajan sen ympärille tulee lisää tutkimuksia. Tieto valtaosalla ihmisistä kuitenkin nukkumisergonomian osalta on varsin vähäistä.

Tähän asiaan olen halunnut pitkään vaikuttaa ja oma henkilökohtainen kiinnostus ja vuosien kokemus nukkumisergonomian parissa, veikin minut mielenkiintoiseen projektiin 2016. Minulle ehdotettiin kirjan kirjoittamista aiheesta, siihen projektiin tartuin ja kirjoitin aiheesta kirja ”Paranna Untasi – Opas nukkumisergonomiaan”, kirjan kustantajana oululainen Fitra. Kirja on saatavilla myymälästä tai tilattavissa verkkokaupasta.

Pitkän 12 vuoden kokemuksen nukkumisergonomian parissa tehneenä, olen halunnut säilyttää myymälän valikoimissa muutaman erittäin toimivaksi osoittautuneen tyynymallin. Nämä on tarkemmin esitelty tuoteosiossa. Olen vuosien varrella ollut monen erilaisten tyynyjen kanssa tekemisissä ja nämä ovat ehdottomasti toimivimmat, jotka on minulla tullut vastaan.

Mikäli Sinulla on haasteita nukkumisergonomian kanssa, niin voit varata henkilökohtaisen ohjausajan jenni@ergonovita.fi. Mikäli olet kauempaa ohjaus onnistuu myös skypen välityksellä.

Olen saanut myös kartuttaa kokemustani erilaisista esiintymistilanteissa, joissa olen saanut puhua minulle tärkeästä asiasta nukkumisergonomiasta, unesta ja sen vaikutuksesta ihmisen hyvinvointiin. Tulen mielelläni myös asiasta puhumaa esimerkiksi työhyvinvointipäivään. Erään koulun rehtori totesi minulle kerran kun oli nukkumisergonomiaohjauksesta saanut apua omaan tilanteeseensa, että tämmöinen asiahan pitäisi kaikkien työikäistenihmisten käydä läpi. Merkitys on niin huomattava!

Oletko harkitsemassa petauspatjan vaihtoa? Älä tee harhaostoja. ErgonoVitalla on Familonin, MediMattresin ja Aitokalusteen edustus petauspatjoissa. Myymälästä on mahdollista hakea testiin petauspatjaa, testiaika 4 vuorokautta/veloitus 40€. Näin saat testattua ratkaisun, että onko se toimiva.

Ohessa linkkejä nukkumisergonomia aiheeseen:

https://kotiliesi.fi/jutut/terveys/huono-nukkumisergonomia-aiheuttaa-kipuja/

http://www.is.fi/asuminen/art-2000005235685.html

http://www.baana.fi/nain-tyyny-vaikuttaa-kuorsaukseen/

http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005244214.html

http://lehti.mma.fi/hyvinvointi/nukkumisergonomia-kuntoon

http://lehti.mma.fi/hyvinvointi/nukkumisergonomia-kuntoon

Fysioterapeuteiksi valmistuvat Elina Kova ja Terhi Jokela toteuttivat ErgonoVita Oylle opinnäytetyön ”Nukkumisergonomiaohjauksen merkitys selkäkipuasiakkaille”. Tutkimuksesta nousi esille, että ohjauksella on tärkeä merkitys esimerkiksi motivoitumisessa muuttamaan omia nukkumistapoja, jotka mahdollisesti ovat osittain esimerkiksi selkäkipujen aiheuttajia.

http://www.theseus.fi/handle/10024/118708

Nukkumisergonomiaa #1
Selkäkipujesi syy vääränlainen nukkumisergonomia?

Nukkumisergomiaa #2
Selkäkipua tai niskakipua aamuisin?
Meneekö uniaikasi hyvää asentoa hakiessa?