Löytyykö kaapistasi 10 erilaista, toinen toistaan kalliimpia ergonomisia tyynyjä?

Oletko ehkä vuosien varrella hankkinut useita erilaisia tyynyjä ja kuitenkin palaat aina tähän vanhaan myltättyyn tyynyyn. Tämäkin kuitenkin kipeyttää niskasi ja tekee käsistäsi tunnottomat, koska joudut kasaamaan sitä niskasi alle. Uskallan väittää, että tyynyn kanssa yöaikaan pelaaminen on varmasti tuttua melko monelle.

Et voi hankkia itsellesi tyynyä käsituntumalla. Kyseessä on  tuote, jota käytät melko tiiviisti useamman tunnin vuorokautesi  aikana. Tuleeko mieleen mitään muuta, joka olisi joka vuorokausi yhtä paljon käytössä kuin tyynysi on. Ei siis ole aivan yhdentekevää  mikä  pääsi alla on.

Oikeanlaisen tyynyn valinnassa on ehdottoman tärkeä käydä läpi nukkumisergonomia kokonaisvaltaisesti, jotta juuri sinä saat ergonomisesta tyynystä suurimman hyödyn. Tyynyn merkitys hyvän nukkumisergonomian kannalta on suurempi kuin osaamme usein ajatellakkaan. Oikeanlaisen tuen antava tyyny rentouttaa niska-hartiaalueen lihaksia, mutta myös asettaa koko selkärankasi hyvään asentoon ja keventäen myös lonkkaan kohdistuvaa pintapainetta. Olen työskennellyt nukkumisergonomian parissa 10 vuotta, joten voinen jopa väittää, että siitä asiasta jotain tiedän. Silmäni on harjaantunut vuosien varrella melko hyväksi ihmisen tehdessä tyynyn valintaa.

Olin 2013 vuoden fysioterapia yrittäjänä, jonka aikana käsitykseni vahvistui siitä, että nukkumisergonomian merkityksestä eivät ihmiset tiedä riittävästi. Sain käsiini hiljattain Jari Ylisen  kirjan nukkumisergonomiasta. Tähän kirjaan tutustuminen vahvisti vielä enemmän näkemystäni siitä, että olen oikealla alalla ja että tietämystäni nukkumisergonomian suhteen tarvitaan. Eräs asiakkaani totesi tässä eräänä päivänä, että hän on vuosia kärsinyt kivuista mutta kukaan ei ole aiemmin kertonut hänelle  tyynyn tärkeydestä. Asiakkaani kaltaisia tilanteita on paljon.

Ergonomia sanana on usealle tutumpi kun puhutaan työstä ja sen kuormittavuudesta.  Työergonomiaa on tutkittu, tutkitaan paljon ja sen merkitys ihmisen hyvinvointiin tunnetaan. Puhutaan paljon istumisen haasteista ja sen haittoja on verrattu jopa tupakoinnin vaaroihin. Miksi Suomessa  kuitenkin tuki -ja liikuntaelinten ongelmat vain lisääntyvät? Tuki- ja liikuntaelin sairaudet ovat myös yksi yleisimmistä syistä joutua työkyvyttömyyseläkkeelle. Heitämpä ilmoille ajatuksen, olisiko nyt aika kääntää katse nukkumisergonomiaan hyvän työergonomian lisäksi. Tässä peräänkuulutan eri ammattilaisten yhteistyötä, jotta kokonaisvaltaista hyvinvointia saadaan huomioitua mahdollisimman laaja-alaisesti. Kyllähän ihminen hyötyy enemmä oikeanlaisesta fysioterapiasta, oikeanlailla säädetystä työpöydästä, oikeanlaisista kotijumppaohjeista, jos voi kallistaa päänsä illalla oikeanlaisen tyynyn päälle, ja tämän lisäksi  hänellä on vielä tiedossa oikeanlainen nukkumisergonomia.

Viisi vinkkiä Sinulle kun on aika lopettaa tyynyn kanssa pelaaminen yön aikana ja kääntyä ErgonoVitan puoleen:

  1. Olet aamulla väsynyt vaikka olet nukkunut kahdeksan tuntia, unesi laatu ei ole ollut silloin riittävän laadukasta.
  2. Herään niskakipuun tai pää on kipeä aamulla herätessä.
  3. Yösi on mennyt asentoa vaihtaessa ja heräät aamulla lakanat rullalla.
  4. Sormien puuuminen tai tikkuilu herättää sinut yöllä.
  5. Olet taas hankkimassa käsituntumalla uutta, arvokasta (yhdettätoista) tyynyä, jota naapurisi tai ystäväsi on kovasti kehunut.