Pyörin paljon yön aikana. Nukun kuitenkin todella hyvin ja olen aina aamuisin levännyt.

Onkohan tuo edellä mainittu yhtälö mahdollista? Luulempa, että ihminen huijaa, koska ei tiedä muunlaisesta nukkumisesta ja hän tyytyy vain tilanteeseen.

Asennon vaihtaminen yön aikana on toki yksilöllistä, toinen ihminen on levottomampi nukkuja kuin toinen. Toisella on lakana kietoutunut kaulan ympärille joka aamu, toinen herää melkein samasta asennosta mihin on illalla asettautunut nukkumaan.

Monesti on kuitenkin niin, että vuoteessa pyöriminen johtuu epäedullisista nukkumisolosuhteista. Kun joudumme vaihtamaan asentoa yön aikana usein, unenlaatu muuttuu pinnallisemmaksi. Välttämättä emme herää asennon vaihtamiseen, tiedostamatta vain rullaamme kyljeltä toiselle. Tämä jatkuva asennon vaihtaminen saa aikaan sen, että elimistölle tärkeä syväuni jää liian vähäiseksi.

Kymmenen vuoden aikana olen törmännyt useisiin tarinoihin siitä, miten oikeanlaiset nukkumisolosuhteet ja tieto oikeanlaisesta nukkumisergonomiasta muuttaa tilannetta. Ihan jo pelkästään tyynyn vaihdolla unenlaatu paranee. Laadukkaalla unella on valtava voima! Meillä on voimia säännölliseen liikkumiseen, olemme virkeämpiä töissä, siedämme stressiä paremmin ja kivun kokeminenkin on miedompaa kun olemme levänneet hyvin.

Tuki- ja liikuntaelinongelmat ovat yksi yleisimmistä syistä, minkä vuoksi jäädään sairaslomille tai jopa työkyvyttömyyseläkkeelle. Työergonomia on käsitteenä varsin laaja-alainen sekä hyvin tuttu useimmille meistä. Työergonomiaan on tehty erilaisia ohjeistuksia ja turvamäärityksiä sekä työntekijöitä ohjataan hyvään työasentoon ja oikeanlaisiin nostotekniikoihin. Tuki- ja liikuntaelin ongelmat kuitenkin lisääntyy vaikka työergonomiaratkaisuihin kiinnitetään huomiota satsaamalla isojakin summia muutostöihin. Voisiko työantaja tukea työntekijää sponsoroimalla hänelle oikeanlaista nukkumisergonomiaa?

Nukkumisergonomia on monille vieras alue. Ajatellaan usein, että eihän sillä ole merkitystä, kunhan vain nukutaan. Vääränlainen nukkumisergonomia voi kuitenkin olla syy tai ainakin vaikuttava osatekijä erilaisiin terveydellisiin seikkoihin. Niihin ei välttämättä terveydenhuollon ammatti-ihmiset edes osaa kiinnittää huomiota.

Myymälääni tuli pari viikkoa sitten nuori naisasiakas, joka halusi jännetupentulehdukseen rannetuen. Hän oli juuri lääkärin vastaanotolta tulossa. Ihmetteli kovasti, että miksi tulehdus tulee aina oikeaan käteen , hän on kuitenkin vasen kätinen. Kertomansa mukaan ei ollut tehnyt mitään, mikä olisi muutenkaan oikeaa kättä kuormittanut. Juttelimme rannetuen valinnan lomassa myös nukkumisergonomiasta, johon usein keskustelut kanssani kääntyvät. Kävi ilmi, kun pyysin asiakasta näyttämään mieluisan nukkumisasennon, että hän nukkuu lähes aina oikean käden päällä ja asento oli todella kaukana hyvästä kuormittamattomasta asennosta. Voinen väittää, että tietoisuus tästä vääränlaisesta nukkumisergonomiasta auttoi nuorta naista monelta kolotukselta tulevaisuudessa. Tämän pienen asiakaskohtaamisen yhteydessä tajusin taas sen, että minua oikeasti tarvitaan.

Peräänkuulutankin yhteistyötä asiantuntijoiden välillä, jotta ihmisen hyvinvointi lisääntyy. Mikä sen loistavampi kokonaisuus kuin, että ihminen käy esimerkiksi fysioterapeutin luona hyvässä hoidossa, josta saa oikeanlaisia kuntoutusohjeita. Tämän lisäksi hän tulee nukkumisergonomiaohjaukseen ErgonoVitaan, jossa katsotaan nukkumisasennot kuntoon ja motivointi vielä oman hyvinvoinnin ylläpitoon jatkuu nukkumisergonomianeuvonnan lomassa.

Olen vuosien varrella jutellut satojen ihmisten kanssa unesta ja nukkumisesta. Yleensä ensimmäisenä ihmisen suusta tulee kommentti, että minä kyllä nukun tosi hyvin. Ja seuraavassa lauseessa hän kuitenkin sanoo, että pyörin läpi yön. Onko niin, että emme tiedosta unen tuomaa voimaa kun emme tiedä paremmasta?

Haluan kertoa tässä kohtaan esimerkin asiakkaastani, joka kävi tyynyn hankkimassa sekä nukkumisergonomiaohjauksessa.

Hänellä on jo vuosien ajan ollut haasteita nukkumisessa kipujen takia. Häneltä on operoitu selkää sekä olkapäätä. Kävimme hänen kanssa hyvät nukkumisasennot läpi, korjasimme hieman asentoa ja katsoimme oikeanlaisen tyynyn hänelle. Hän sanoi ”Kukaan ei ole koskaan minulle puhunut sanallakaan nukkumisasentojen merkityksestä, saatikka tyynyn merkityksestä unenlaatuun.”

Vuosien ajan rouvalla on ollut useampi tyyny vuoteessa ja niiden kanssa hän on pelannut yönaikana tehden erilaisia virityksiä yöstä toiseen. Tämäkin peliaika olisi ollut hyvä käyttää nukkumiseen.

”Nyt vasta itse huomasin, miten suuri merkitys jo tyynyllä on hyvää yöuneen!” Oli rouvan antama palaute viikon jälkeen. Älä siis tee virhehankintoja vaan tule suoraan työfysioterapeutin juttusille ErgonoVitaan!

On aika kääntää katsetta hereilläolo ajan lisäksi myös uniaikaan!

Ryhtiä elämään !

Jenni Ahopelto
Työfysioterapeutti / Yrittäjä
ErgonoVita Oy

Löytyykö kaapistasi 10 erilaista, toinen toistaan kalliimpia ergonomisia tyynyjä?

Oletko ehkä vuosien varrella hankkinut useita erilaisia tyynyjä ja kuitenkin palaat aina tähän vanhaan myltättyyn tyynyyn. Tämäkin kuitenkin kipeyttää niskasi ja tekee käsistäsi tunnottomat, koska joudut kasaamaan sitä niskasi alle. Uskallan väittää, että tyynyn kanssa yöaikaan pelaaminen on varmasti tuttua melko monelle.

Et voi hankkia itsellesi tyynyä käsituntumalla. Kyseessä on  tuote, jota käytät melko tiiviisti useamman tunnin vuorokautesi  aikana. Tuleeko mieleen mitään muuta, joka olisi joka vuorokausi yhtä paljon käytössä kuin tyynysi on. Ei siis ole aivan yhdentekevää  mikä  pääsi alla on.

Oikeanlaisen tyynyn valinnassa on ehdottoman tärkeä käydä läpi nukkumisergonomia kokonaisvaltaisesti, jotta juuri sinä saat ergonomisesta tyynystä suurimman hyödyn. Tyynyn merkitys hyvän nukkumisergonomian kannalta on suurempi kuin osaamme usein ajatellakkaan. Oikeanlaisen tuen antava tyyny rentouttaa niska-hartiaalueen lihaksia, mutta myös asettaa koko selkärankasi hyvään asentoon ja keventäen myös lonkkaan kohdistuvaa pintapainetta. Olen työskennellyt nukkumisergonomian parissa 10 vuotta, joten voinen jopa väittää, että siitä asiasta jotain tiedän. Silmäni on harjaantunut vuosien varrella melko hyväksi ihmisen tehdessä tyynyn valintaa.

Olin 2013 vuoden fysioterapia yrittäjänä, jonka aikana käsitykseni vahvistui siitä, että nukkumisergonomian merkityksestä eivät ihmiset tiedä riittävästi. Sain käsiini hiljattain Jari Ylisen  kirjan nukkumisergonomiasta. Tähän kirjaan tutustuminen vahvisti vielä enemmän näkemystäni siitä, että olen oikealla alalla ja että tietämystäni nukkumisergonomian suhteen tarvitaan. Eräs asiakkaani totesi tässä eräänä päivänä, että hän on vuosia kärsinyt kivuista mutta kukaan ei ole aiemmin kertonut hänelle  tyynyn tärkeydestä. Asiakkaani kaltaisia tilanteita on paljon.

Ergonomia sanana on usealle tutumpi kun puhutaan työstä ja sen kuormittavuudesta.  Työergonomiaa on tutkittu, tutkitaan paljon ja sen merkitys ihmisen hyvinvointiin tunnetaan. Puhutaan paljon istumisen haasteista ja sen haittoja on verrattu jopa tupakoinnin vaaroihin. Miksi Suomessa  kuitenkin tuki -ja liikuntaelinten ongelmat vain lisääntyvät? Tuki- ja liikuntaelin sairaudet ovat myös yksi yleisimmistä syistä joutua työkyvyttömyyseläkkeelle. Heitämpä ilmoille ajatuksen, olisiko nyt aika kääntää katse nukkumisergonomiaan hyvän työergonomian lisäksi. Tässä peräänkuulutan eri ammattilaisten yhteistyötä, jotta kokonaisvaltaista hyvinvointia saadaan huomioitua mahdollisimman laaja-alaisesti. Kyllähän ihminen hyötyy enemmä oikeanlaisesta fysioterapiasta, oikeanlailla säädetystä työpöydästä, oikeanlaisista kotijumppaohjeista, jos voi kallistaa päänsä illalla oikeanlaisen tyynyn päälle, ja tämän lisäksi  hänellä on vielä tiedossa oikeanlainen nukkumisergonomia.

Viisi vinkkiä Sinulle kun on aika lopettaa tyynyn kanssa pelaaminen yön aikana ja kääntyä ErgonoVitan puoleen:

  1. Olet aamulla väsynyt vaikka olet nukkunut kahdeksan tuntia, unesi laatu ei ole ollut silloin riittävän laadukasta.
  2. Herään niskakipuun tai pää on kipeä aamulla herätessä.
  3. Yösi on mennyt asentoa vaihtaessa ja heräät aamulla lakanat rullalla.
  4. Sormien puuuminen tai tikkuilu herättää sinut yöllä.
  5. Olet taas hankkimassa käsituntumalla uutta, arvokasta (yhdettätoista) tyynyä, jota naapurisi tai ystäväsi on kovasti kehunut.